nia nicci is having chloe cherry on her top.sex slide your hard cock between my tiny little feet.
mature housewife in stockings gets her. xxvideos.one
https://smellslikeafish.com

KPM Perlu Proaktif Pantau Sekolah

28 APRIL: Keputusan kerajaan memperkasakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dan Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) sepenuhnya bermula tahun ini merupakan pendekatan terbaik dalam membantu perkembangan pelajar secara holistik.

Pensyarah Kanan Pusat Kepimpinan dan Polisi Pendidikan, Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Madya Dr Azlin Norhaini Mansor berkata, ia berikutan pentaksiran itu memberi penekanan merangkumi pelbagai aspek termasuk jasmani, rohani dan intelek berbanding pentaksiran sedia ada yang lebih memberi penumpuan kepada pencapaian akademik melalui peperiksaan.

“Apabila kita bertukar kepada PBS, maka akan berkuranglah amalan perbandingan dan persaingan seperti 5A lebih baik daripada 4A, maka mungkin tidak akan berlaku situasi ramai murid yang mahu memperoleh 5A dalam UPSR (Ujian Pencapaian Sekolah Rendah).

“Cuma menjadi kerisauan banyak pihak ialah piawaian atau standardisasi yang ia telah lama menjadi amalan di sekolah, jadi bila berubah kepada pendekatan ini, amalan guru dan murid akan berbeza selain masyarakat juga mungkin ambil masa untuk menerima perubahan ini,” katanya ketika dihubungi, hari ini. 

AZLIN NORHAINI

Semalam, Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr Radzi Md Jidin mengumumkan pemansuhan peperiksaan UPSR dan menggantikannya dengan PBS dan PBD secara menyeluruh.

Keputusan besar itu membabitkan pemansuhan UPSR yang diperkenalkan sejak 1988 setelah mengambil kira pandangan banyak pihak termasuk 1,700 peserta sesi libat urus dengan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Dalam pada itu, Azlin Norhaini memberitahu, menerusi kaedah tersebut, guru boleh mengukur pencapaian dan prestasi seseorang pelajar sepanjang sesi pembelajaran sekali gus membantu meningkatkan potensi pelajarnya.

“Saya setuju, kita serahkan kepada sekolah untuk menguruskan ujian akhir tahun, pelajar tahun enam ini bagi tujuan kemasukan ke asrama dan sebagainya dan kemungkinan boleh diwujudkan pentaksiran yang lain untuk ditawarkan kepada pelajar yang layak atau berminat. 

“Contohnya sekiranya mahu ke Sekolah Berasrama Penuh (SBP) biarlah pentaksiran itu disediakan oleh SBP dan untuk ke SMKA (Sekolah Menengah Kebangsaan Agama) biarlah pihak SMKA yang buat pentaksiran untuk pelajar berkenaan,” katanya. 

Mengulas lanjut, beliau berkata, KPM juga perlu membuat pemantauan proaktif terhadap sekolah bagi memastikan pentaksiran dilaksanakan mengikut prosedur dan garis panduan yang ditetapkan.

“Sekiranya sekolah atau guru tidak menganggap pentaksiran ini bertujuan untuk menambah baik proses pembelajaran dan KPM tidak membuat pemantauan dengan betul, maka jurang pencapaian akademik antara bandar dan luar bandar dikhuatiri semakin melebar.

“Sekolah dan guru perlu tahu tanggungjawab mereka masing-masing. Selama ini kebanyakan mereka mengajar untuk skor peperiksaan (UPSR), jadi mereka berusaha untuk skor, jadi apabila penanda aras sudah tidak ada, apa pula KPI mereka untuk pendekatan ini?” soalnya.

Tambah beliau, langkah pertama yang perlu dilakukan ialah memastikan semua pentadbir sekolah menjadikan diri mereka Learning Leaders (pemimpin pembelajaran) dan guru sebagai Learning Teachers (guru pembelajaran).

“Langkah ini amat penting kerana impak atau kesan suatu perubahan dasar itu, hanya dilihat selepas 10 atau 20 tahun. Sebagai contoh, pada tahun 1970 apabila kita tukar bahasa pengantar sekolah daripada Bahasa Inggeris kepada Bahasa Melayu.

“Selepas 20 tahun, baru kita sedar kesannya iaitu pelajar kita lemah dalam BI. Begitu juga dengan pemansuhan UPSR, penambahbaikan dalam proses pembelajaran perlu dilaksanakan segera dan berterusan,” katanya.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.