27 OGOS : Program ReDI yang bertujuan merapatkan jurang digital terutama peniaga di kawasan luar bandar, menyasarkan 15,000 peniaga untuk berdaftar menjelang 2025.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berjata, setakat ini sebanyak 5,321 peniaga luar bandar telah berdaftar dengan Program Inisiatif Pendigitalan Sektor Peruncitan (ReDI)
“Setiap tahun kita sasar 3,750 peniaga berdaftar dengan kita turut turun padang membantu mereka… kita akan lakukan program ini di seluruh negara dengan lokasi dirancang seterusnya adalah Johor,” katanya.
Beliau berkata kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran ReDI dan Penjenamaan Semula Program Jualan Murah Keluarga Malaysia (JMKM) Peringkat Kebangsaan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Dataran Kerayong di sini hari ini.
Beliau dalam ucapannya berkata kajian Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) mendapati sektor peruncitan di bandar adalah lebih pantas beralih kepada penggunaan e-dompet berbanding sektor peruncitan di luar bandar.
Menurutnya, KPDNHEP turut menyedari penggunaan e-dompet di Malaysia meningkat dengan pesat kesan daripada pandemik COVID-19 malah laporan Bank Negara juga mendapati penggunaan e-dompet telah meningkat sebanyak 131 peratus kepada melebihi 600 juta transaksi pada 2020 berbanding tahun sebelumnya.
Nanta berkata sekiranya tiada langkah proaktif diambil kerajaan, golongan peniaga sektor peruncitan di luar bandar dijangka akan jauh ketinggalan dalam arus digitalisasi.
“Sebagai kementerian yang mengawal selia sektor peruncitan, kementerian (KPDNHEP) telah mengambil langkah proaktif untuk melaksanakan program ReDI di lokasi luar bandar terpilih dan menjadi tumpuan bagi memastikan seluruh sektor peruncitan di dalam negara dapat beralih kepada model perniagaan digital,” katanya.
Beliau berkata inisiatif berkenaan antara lain dapat merapatkan jurang digital di bawah sektor peruncitan yang melibatkan peniaga runcit, kedai makan, peniaga pasar malam dan pasar basah melalui penggunaan e-dompet yang lebih mudah dan selamat.
Bagi memastikan sasaran 15,000 peniaga kecil daripada sektor peruncitan mendaftar di bawah Program ReDI, KPDNHEP telah turun ke lapangan bersama rakan strategik penyedia perkhidmatan e-dompet seperti Touch ‘n Go, Boost, ShopeePay, GrabPay, Maybank, Paynet ke seluruh negara khususnya di luar bandar dan antara lokasi terpilih Kapit, Sarawak, Kuala Berang (Terengganu) dan Pulau Pangkor (Perak).
Mengenai JMKM, beliau berkata program itu mendapat sambutan menggalakkan dengan setakat 31 Julai lepas, seramai 4.2 juta orang direkodkan mengunjungi program itu di 2,433 lokasi seluruh negara.
Katanya JMKM di sini yang dianjurkan tiga hari bermula semalam membolehkan penduduk setempat membeli barangan keperluan berkonsep premium yang julung kalinya diadakan di kawasan itu.