3 SEPT : Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) perlu memendekkan masa menunggu pelanggan yang berurusan di kaunter.
Teguran itu dibuat Ketua Setiausaha Negara (KSN), Datuk Seri Shamsul Azri Abu Bakar selepas membuat lawatan mengejut ke ibu pejabat JPJ di Putrajaya pada Isnin.
“Proses kerja (masa menunggu) agak lama. Justeru, saya telah mengarahkan Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan dan Ketua Pengarah JPJ untuk mencari kaedah yang bersesuaian bagi memendekkan masa menunggu.
“Ruang menunggu perlu ditambah baik bagi mendapatkan persekitaran yang kondusif dan mesra pelanggan (terdapat kerosakan kerusi dan juga tiada kipas). Saya telah mengarahkan Putrajaya Holdings untuk mengambil tindakan segera dalam minggu ini,” katanya melalui hantaran di Facebook.
Mengulas soal lawatan mengejut yang dijalankan, kata Shamsul Azri ia bagi melihat dengan lebih dekat operasi dan perkhidmatan diberi kepada orang ramai susulan waktu pengoperasian kaunter ditambah sejam bermula 19 Ogos lalu di beberapa negeri terpilih.
“Perubahan waktu operasi selaras usaha reformasi perkhidmatan awam yang menuntut peningkatan produktiviti.
“Apatah lagi susulan pengumuman kenaikan gaji penjawat awam melalui Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA) yang diumumkan baru-baru ini.
Pada hantaran sama, beliau sempat merakamkan ucapan terima kasih kepada petugas dan anggota JPJ yang bertungkus-lumus memberikan khidmat yang baik kepada pelanggan.
“Harapan saya bukan sahaja JPJ tapi semua jabatan kerajaan juga komited dalam memastikan penyampaian perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat,” katanya.