21 DIS : Bank Negara Malaysia Malaysia (BNM) pada Jumaat mengumumkan empat langkah interim bagi membantu mengurangkan beban kewangan pemegang polisi insurans susulan kenaikan pembayaran premium, baru-baru ini.
Menurut BNM, syarikat insurans yang menawarkan produk insurans/takaful perubatan dan kesihatan (MHIT) diminata memanjangkan tempoh perubahan premium sekurang-kurangnya tiga tahun yang berakhir pada akhir 2026.
Bagaimanapun, katanya langkah ini tidak terpakai kepada kenaikan premium yang boleh dikenakan kepada pemegang polisi yang beralih ke kategori umur yang lebih tinggi.
“Langkah ini akan memastikan sekurang-kurangnya 80 peratus pemegang polisi insurans mengalami kenaikan premium kurang 10 peratus,” kata BNM dalam satu kenyataan.
Bagi langkah pertama, BNM memaklumkan pemegang polisi yang sudah menyerahkan polisi boleh menghubungi syarikat insurans masing-masing bagi mengaktifkan semula polisi bedasarkan premium yang dilaraskan menerusi langkah tersebut tanpa perlu underwriting.
Pengaktifan ini juga boleh digunakan kepada pemegang polisi yang sudah luput pada tahun ini.
Seterusnya,sistem kesihatan bakal dipercepatkan pembaharuannya menerusi sumbangan RM60 juta daripada kerajaan bersama syarikat insurans dan hospital swasta.
Ia bertujuan bagi meningkatkan ketelusan, dengan melaksanakan model pembayaran diagnosis-related group dan penyiaran kos prosedur perubatan lazim.
Selain itu, BNM memmaklumkan pemegang polisi yang menyerahkan atau kehilangan perlindungan pada 2024 akibat pelarasan premium boleh memohon bagi mengaktifkan semula polisi tanpa perlu melalui proses pengunderaitan tambahan.
“Langkah interima keempat ialah pilihan produk alternatif iaitu semua pengendali insurans/takaful (ITO) akan menawarkan produk MHIT alternatif dengan premium sama atau lebih rendah selewat-lewatnya pada akhir 2025,” katanya.
Minggu lalu, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata BNM akan mengumumkan butiran lanjut mengenai langkah-langkah interim bagi mengatasi kenaikan kadar premium insurans.
Katanya, penglibatan semua pihak berlandaskan prinsip pendekatan keseluruhan negara amat penting bagi mengatasi perkara ini.
“Ini temasuk tanggungjawab Kementerian Kesihatan (KKM), Kementerian Kewangan (MOF), BNM serta kerjasama pihak berkepentingan seperti penanggung insurans dan pengendali takaful (ITO), hospital swasta, pakar perubatan, farmaseutikal dan persatuan pengguna,” katanya.